Sta se radi na automobilu

Pri ugradnji gasnog uredjaja, na automobilu se ne rade velike intervencije. Pod prtljaznika se busi da bi se provukle cevi, a u prtljaznik se postavljaju nosaci rezervoara i, naravno, sam rezervoar. Na braniku, ili pored otvora za sipanje benzina, busi se rupa u koju se pricvrscuje prikljucak za punjenje gasa.
U motorski prostor se postavlja reduktor-isparivac, koji se snabdeva toplom vodom iz rashladnog sistema. Zato se na rashladni sistem dodaje crevo koje vodu dovodi do isparivaca i drugo koje je vraca ka motoru. Na usisnom kolektoru se postavljaju brizgaljke ili dizne za gas, a zavisno od sistema, elektronika motora se povezuje sa elektronikom uredjaja za gas.
Na cev koja dovodi benzin ka motoru postavlja se elektroventil koji zatvara dovod benzina kada se vozi na gas, a u kabinu se postavlja prekidac kojim se bira da li motor radi na gas ili benzin. Obicno je za ugradnju dovoljno dan-dva, a nekoliko dana traje i izdavanje uverenja i zamena saobracajne dozvole.
Suvisno je i pominjati da je ugradnja u sopstvenoj reziji iskljucena, sto ni propisi ne dozvoljavaju. Iako jos nema posebnih uslova za radionice koje se bave ugradnjom, situacija je sada mnogo sredjenija nego nekada, cemu je doprineo sistem izdavanja takozvanih atesta. Ipak, nije lose obratiti paznju pri izboru servisa, a kada ga odaberete, porazgovarajte sa majstorom oko izbora opreme koju ce ugraditi, pored ostalog i zato sto na trzistu ima uredjaja razlicitih cena i kvaliteta.

Kako se koristi automobil na TNG

Kod savremenih uredjaja, nema mnogo potrebe da vozac razmislja o gasu, osim da napuni rezervoar. Povremeno treba sipati i benzin, jer i automobil koji je prepravljen za koriscenje gasa trosi malo benzina i to pri startovanju. Naime, za rad sistema za gas potrebna je topla voda iz hladnjaka, da bi se TNG zagrejao i preveo iz tecnog u gasovito stanje. Kada je motor hladan, to nije moguce, pa se startuje na benzin, a kada se motor zagreje, prebacuje se na plin. To se kod savremenih sistema regulise automatski, dok kod starijih, tacnije kod uredjaja za starije automobile, vozac mora rucno da prebacuje sa jednog goriva na drugo, pomocu prekidaca u kabini.
I kod savremenih automobila u kabini postoji prekidac, ali se on koristi samo kada vozac ne zeli da vozi na gas (iako je motor zagrejan).

Zbog visokog pritiska u rezervoaru i zbog zapaljivosti gasa, ima onih koji se pitaju da li je koriscenje gasa bezbedno. Sa druge strane, pristalice koriscenja gasa-proizvodjaci, servisi i vozaci koji ga koriste – smatraju da je strah neosnovan. sustina je da su savremeni sistemi za tecni naftni gas veoma bezbedni i da, uz postovanje osnovnih pravila, nema nikakve opasnosti pri njihovom koriscenju. Rezervoari su veoma cvrsti i opremljeni sigurnosnim ventilima, a instalacija se izvodi tako da, iako gas curi, on ne dospeva u kabinu niti se stvara eksplozivna smesa gasa i vazduha. Treba znati da su i benzin i gas zapaljivi samo ako se nadju u vazduhu u sasvim odredjenoj koncentraciji. Bitno se razlikuju i po tome sto, kod eventualnog propustanja, gas gotovo trenutno isparava, a benzin ostaje tamo gde se izlio.
Strucnjaci objasnjavaju da je suvisan i strah od eksplozije u slucaju sudara. Naime, pri sudaru ce se retko desiti da plin curi,a i ako se to desi – ne predtavlja veliku opasnost. Naime na otvorenom prostoru je prakticno nemoguce da dodje do stvaranja eksplozivne smese gasa i vazduha. Mnogi poznavaoci smatraju da izliveni benzin predstavlja vecu opasnost od plina. S druge strane, rezervoar za gas je mnogo cvrsci od rezervoara za benzin. Ako se pri sudaru vozilo vise osteti, benzinski rezervoar, izradjen od 0,5 mm debelog lima ili plastike, mnogo lakse ce se ostetiti nego rezervoar tecnog gasa, ciji su zidovi debeli 2,5 ili 3 mm. ako se u sudaru slomi cev visokog pritiska izmedju boce i isparivaca, i gas iz nje pocne da istice, istog trenutka ce se zatvoriti poseban sigurnosni ventil na rezervoaru, upravo predvidjen za takve situacije.

Od cega se sastoji TNG instalacija

Stedi na bezbedan nacin

Od cega se sastoji instalacija za koriscenje tecnog naftnog gasa u automobilu? Kako se vozi automobil na TNG? Koji su glavni elementi zaduzeni za bezbednost?

Tecni naftni gas se u procesu sagorevanja ponasa gotovo kao benzin, pa se i koristi na automobilima koji imaju benzinski motor. Za to je potrebno na automobil dodati TNG uredjaj, sto je u sustini kompletan sistem za napajanje gorivom, to jest gasom.
Pocecemo od rezervoara, koji, naravno sluzi za skladistenje gasa i najcesce se postavlja u prtljaznik, ili ispod njega. U rezervoaru se TNG nalazi pod pritiskom, obicno pet-sest bara, zbog cega je u tecnom stanju (odatle i potice naziv tecni naftni gas). Na njemu postoji takozvani multiventil, kroz koji gas ulazi u bocu kada se ona puni i izlazi da bi otisao ka motoru i koji ima i nekoliko sigurnosnih uloga. Mkultiventil se sastoji od nekoliko ventila razlicitih funkcija. Jedan od njih regulise punjenje boce, ne dozvoljavajuci da se ona napuni plinom vise od 80 odsto. Time se ostavlja prostor za isparavanje gasa i sprecava da pritisak, na primer pri porastu temperature, postane prevelik.

Na starijim automobilim postoji prekidac kojim se bira izmedju benzina i gasa. Hladan motor se startuje na benzin, a kada se zagreje, prekidac se prvo prebacuje u neutralan polozaj u kojem do motora ne dolaze ni benzin ni gas, da bi se karburator ispraznio, a kada motor pocne da gubi snagu, ukljucuje se pogon na gas. Na savremenim automobilima sveo se odvija automatski.

Vise sigurnosnih ventila

Zbog dodatne sigurnosti, postoji i ventil koji u slucaju prevelikog pritiska ispusta gas, koji se sprovodi van vozila. Recimo, ako se automobil zagreje na suncu, to moze da poveca pritisak u rezervoaru, ali samo do bezbedne granice kada ce ventil ispustiti malu kolicinu gasa i smanjiti pritisak.

Preciznije, sigurnosni ventil ispusta gas u malu posudu unutar koje se nalazi ceo multiventil i najcesce je zatvorena prozirnim poklopcem. Zbog toga je veoma vazno da ovaj poklopac uvek bude na svom mestu, da ne bi doslo do ispustanja gasa u unutrasnjost vozila. Iz pomenutog malog suda izlaze dva sira creva koja gas odvode van vozila, najcesce kroz pod prtljaznika.

Jos jedna vazna uloga multiventila je da u slucaju pucanja bilo koje cevi (dovodne ili odvodne), on potpuno zaustavlja isticanje gasa iz rezervoara, a time i iz neispravne cevi. Na njemu se nalazi i pokazivac napunjenosti rezervoara.

U motorskom prostoru

Prikljucak za punjenje rezervoara ne sme biti u prtljazniku, vec postavljen na spoljasnjoj strani vozila, a sa multiventilom je povezan pomocu cevi od metala, ili specijalnih vestackih materijala.

I od rezervoara do motorskog prostora se gas sprovodi pomocu ovakve cevi, koja mora biti iz jednog komada i sprovedena sa spoljasnje strane karoserije, a ne kroz kabinu. Dakle, cev za punjene rezervoara i odvodna cev moraju da izadju iz prtljaznika, najcesce kroz pod. Deo cevi koji je u prtljazniku mora da bude provucen kroz pomenuta siroka creva koja povezuju kuciste multiventila i otvore na podu prtljaznika. Ako dodje do isticanja gasa na ventilu ili u njegovoj blizini, on ce kroz ova creva izaci van vozila, tako da nema opasnosti da ce dospeti u prtljaznik ili kabinu.
U motorskom prostoru TNG koji stize iz rezervoara ulazi u reduktor, gde mu se smanjuje pritisak i prevodi se u gasovito stanje. Za to je potrebna toplota, koja se dobija od toplote vode iz rashladnog sistema. Zbog toga se na rashladni sistem dodaju creva koja toplu vodu dovode do isparivaca i vracaju ka motoru.
Nakon isparavanja, gas kroz crevo odlazi ka usisnom kolektoru motora. To su cevi kroz koje motor usisava vazduh i u taj vazduh se ubacuje gas, formirajuci zapaljivu smesu koja ulazi u cilindre, gde se pali i sagoreva na isti nacin kao i benzin.

Nije isto za svaki motor

Postoji nekoliko nacina za ubacivanje gasa u usisni kolektor, a to uglavnom zavisi od konstrukcije samog motora. Tako se kod karburatorskih motora koristi jednostavan mesac postavljen uz karburator, dok se za automobile sa ubrizgavanjem benzina uglavnom koriste brizgaljke za gas sa elektronskim sistemom za doziranje.

Uz opisane osnovne delove, na rezervoaru postoji i elektromagnetni ventil koji zatvara dovod plina kada motor ne radi. Jos jedan deo uredjaja je prekidac u kabini, kojim vozac moze da bira da li vozi na benzin ili gas, a uz njega je i pokazivac kolicine gasa u rezervoaru.